Ispis
IZLOŽBA 27. svečanosti PASIONSKE BAŠTINE U MIMARI, od 17. do 31. ožujka 2018. (Piše: Stanko Špoljarić)

Žena na križnom putu

Velika i sveta tema križnoga puta (Via crucis) u okviru manifestacije „Pasionska baština“, interpretirana je više puta, i kroz ukupnost svih scena „Puta križa“, ali i akcentima na pojedine postaje. Poslije izložbe održane 2013., kada su slikari i kipari oblikovali u raznolikosti svojih poetika svaki po jednu postaju, slijedila je izložba određenog ikonografskog proširenja „Večere Gospodnje“, koncentrirana na teme Posljednje večere, primjera motivske reprezentativnosti, Krista sa svim apostolima, i Večere u Emausu, komornijeg prizora građenog u osnovi s tek tri figure, uz Isusa tu su još dvojica učenika. Godine 2016. priređena je izložba Ecce homo osmišljena ostvarenjima likovne redukcije i sadržajnog bogatstva.

Ovogodišnja izložba „Lik žene u postajama križnog puta“ povezuje orijentire divnih svjedočanstava gdje su uz Krista žene u prvom planu. „Susret s Isusa s majkom“, „Veronika pruža Isusu rubac“, „Isus tješi jeruzalemske žene“, „Žene pod križem na Golgoti“ te scena „Pieta“ postaje su koje objedinjuju sve esencijalne kvalitete u prirodi žene, te njihovu zrelost i čežnju u dubini vjere. Dakako, sve navedene postaje integralni su dio pobožnosti koju je u Europu uveo u XV. stoljeću dominikanac Alvaro u Cordobi prenijevši je iz Jeruzalema. U prvo vrijeme križni put imao je samo sedam postaja, a zanimljiva je činjenica da su sve navedene postaje u kojima žene u Krista čine sadržajnu okosnicu uključene u taj broj.
Križni putovi u crkvama, posebno u korizmeno vrijeme okupljaju vjernike na pobožnost, na meditaciju, koja uz „kanonski“ tekst o Kristovom kalvarijskom hodu potiče čovjeka na razmatranje o žrtvi, spasenju. A umjetnici, likovni, glazbeni, književni snagom talenta i uvjerenja izražajnim sredstvima svojih umjetničkih vrsta promišljaju kroz ostvarenja nužne umjetničke odgovornosti kompleksan i snažan govor teološke poruke Kristova spasiteljskog čina, uspijevajući u čovjeku i otvorenom, nesigurnom i onom začahurenom u prihvaćanju vjere, razbuditi osjećaj za zbilju zemaljskog i dimenziju transcedentalnog u spoznaji Kristova golgotskog martirija.