PDF Ispis E-mail
GLAZBENI SALON ARHEOLOŠKOG MUZEJA U ZAGREBU

 

„Barok in C“ čembalistice Linde Mravunac Fabijanić

 

Prvi koncert druge sezone ciklusa od deset koncerata „Glazbeni salon Arheološkog muzeja u Zagrebu“, nazvan „Barok in C“, održala je 22. veljače 2019. čembalistica Linda Mravunac-Fabijanić

 

Poznavatelji glazbe i glazbene teorije kao i slušatelji skromnije glazbene naobrazbe prisjetit će se da je ishodište sustava ljestvica C-dur ljestvica čiji tonski niz obuhvaća samo bijele tipke na suvremenim instrumentima s tipkama. Teško je pronaći skladbu, osim vježbi za solfeggio, u kojoj nema modulacija iz ishodišnog tonaliteta (u ovome slučaju C-dura) pa se koriste i crne tipke na klavijaturi. Prvi koncert druge sezone ciklusa od deset koncerata „Glazbeni salon Arheološkog muzeja u Zagrebu“, nazvan „Barok in C“, održan je, 22. veljače 2019. Čembalistica Linda Mravunac-Fabijanić odabrala je skladbe u C-duru i istoimenome c-molu pa je tako njihov početni ton sugerirao naziv koncerta i okvir glazbnoga događanja.
Jedini instrument čiji su se zvuci čuli te večeri u intimnom, akustički dobrom prostoru Arheološkog muzeja je čembalo. Taj barokni instrument s tipkama često je imao obrnuti raspored crno-bijelih tipaka u odnosu na današnje instrumente s tipkama ili su pak tipke bile drukčijih boja. U prvoj polovini 18. stoljeća, u vremenu vrhunskih dometa europske barokne glazbe izgrađuje se novi pretklasični „osjećajni“ stil i čembalo dobiva novu ulogu solističkoga glazbala u odnosu na harmonijsku pratnju najdublje barokne dionice bassa continua. Skromne mogućnosti izvedbe dugih izdržanih tonova u melodiji nadomještali su skladatelji različitim ukrasima obogaćujući time i ritamsku sastavnicu. Nastojeći potvrditi čembalo u odnosu na nove klavire usavršavali su neki skladatelji i tehniku sviranja čembala što se ponad svega odnosi na talijanskoga skladatelja Domenica Scarlattija (1685.-1757.). On je autor zbirke od petsto pedeset i pet kratkih jednostavačnih sonata „Esercizi per gravicembalo“, oglednih za početak pretklasičnog, homofonog stila. U njegovu opusu više je sonata „in C“ pa je za prvi dio koncerta Linda Mravunac-Fabijanić odabrala tri od kojih dvije s oznakama K. 308 i 309 čine malu cjelinu, a treća s oznakom K. 420 je samostalna skladba. Oznaka „K.“ označujepopis poznatoga čembalista Ralpha Kirkpatricka koji je djelovao sredinom 20. stoljeća (iz 1953.). Uz nju se često (kako je navedeno i na programu koncerta) navodi i oznaka „L.“ prema prvome popisu Scarlattijevih sonata koji je 1906. godine sastavio talijanski muzikolog i skladatelj Alessandro Longo. Za središnji dio koncerta odabrla je Linda Mravunac-Fabijanić „Partiti u c-molu“, BWV 826 Johanna Sebastiana Bacha zaokruživši program koncerta sa još četiri sonate Domenica Scarlattija: tri u C-duru (K. 513, K. 132 i K. 133) te nakon prve „Sonata u c-molu“, K. 84.

 

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.